HOME » VERKOPEN VIA BOL.COM » Verkoopaccount aanmaken op Bol.com

(Zakelijke) verkoopaccount aanmaken op Bol.com


 

Geschreven door Robin de Groot

Op zondag 15 maart 2020

Categorie: Bol 

 

 

Bij Bol.com is het mogelijk om een verkoopaccount aan te maken. Dit betekent dat jij producten kunt toevoegen aan het assortiment van Bol. Een ideale kans voor vele ondernemers en bedrijven. Bol staat erom bekend dat zij veel waarde hechten aan de samenwerking met hun partners. Immers: de helft van de totale consumentenomzet van Bol is te danken aan de partners waarmee ze samenwerken. 

Jij hebt de kans om één van die partners van Bol te worden en bij te dragen aan de megaomzet van Bol. Voordat je toegang hebt tot verkoopportaal van Bol - dien je te voldoen aan een paar voorwaarden. Wat deze voorwaarden precies zijn, hoe je eraan kunt voldoen en hoe je ervoor zorgt dat je kunt beginnen met verkopen op Bol.com - dat lees je in dit artikel. 

 

 

1. Voorwaarden om te starten met verkopen op Bol.com

2. Particuliere account aanmaken

3. Zakelijke verkoopaccount aanmaken

4. Waar moet je rekening mee houden?

5. Servicenormen van Bol.com

6. Niet voldoen aan de servicenormen?
 

7. De perfecte voorbereiding 

Voorwaarden om te starten met verkopen op Bol.com 


✔ Jij dient ingeschreven te staan bij de KVK of het Belgische Handelregister en een geldig btw-nummer te hebben
       
       Bij de Kamer van Koophandel kun je een afspraak maken via bovenstaande link. Om een Belgisch btw-nummer te
       verkrijgen -  dien je ingeschreven te staan bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dit gaat via andere
       diensten zoals bijvoorbeeld een ondernemingsloket. 
 
✔ Je moet binnen 1 tot 8 werkdagen kunnen leveren. 

✔ Klanten kunnen binnen 30 dagen jouw artikelen retour sturen - mochten ze dat willen. 

✔ Jouw artikelen hebben een GTIN (Global Trade Item Number) - ofwel: een EAN of een ISBN.

✔ Jij moet klantvragen kunnen beantwoorden binnen 24 uur en dit moet je in het Nederlands kunnen. 

✔ Jij moet tevens aan de servicenormen van Bol.com voldoen. 

✔De artikelen moet passen binnen één van de categorieën die al bestaan op Bol.com

Categorieën Subcategorieën
Boeken 7
Muziek, Films en Games 8
Computer en Elektronica 10
Speelgoed en Hobby 8
Baby en Kind 9
Mooi en Gezond 8
Kleding, Schoenen en Accessoires 5
Sport, Outdoer en Reizen 7
Kantoor en School 5
Drank 8
Wonen, Koken en Huishouden 6
Dier, Tuin en Klussen 3
Auto en Motor 6

Particuliere account aanmaken


Voordat je überhaupt een zakelijke verkoopaccount aanmaakt, heb je een account op Bol.com nodig. Dit mag dus ook een particuliere account zijn. Als je al een particuliere account hebt - kun je die gebruiken. Als je die nog niet hebt, volg dan de volgende stappen:

  1. Ga naar Bol.com 
  2. Klik op 'Inloggen' rechts bovenin 
  3. Selecteer 'Voor jezelf' en voer jouw e-mailadres in
  4. Vul jouw persoonlijke accountgegevens in
  5. Je hebt nu een account aangemaakt

Zakelijke verkoopaccount aanmaken


Nu je een particuliere verkoopaccount hebt aangemaakt op Bol - is het tijd om een zakelijke verkoopaccount aan te maken. Hieronder leggen wij met afbeeldingen uit hoe je daadwerkelijk jouw zakelijke verkoopaccount kunt aanmelden. Als eerste ga je weer naar de homepagina van Bol.com en scroll je helemaal naar beneden. 

Binnen drie werkdagen ontvang je dus een brief met een verificatiecode. Deze is uniek en moet jij gebruiken om jouw winkel officieel te kunnen openen op Bol.com. Wanneer jouw verificatiecode dus nog niet verzilverd is - kun je geen producten online zetten en beginnen met verkopen.

Let op: deze verificatiecode moet je zo snel mogelijk gebruiken. Als je deze niet gebruikt binnen 14 dagen, dan komt de code te vervallen en moet je een nieuwe aanvragen. 

Waar moet je rekening mee houden?


Als je deze stappen hebt doorlopen is het even een kwestie van afwachten totdat je de brief hebt ontvangen. Nu heb je genoeg de tijd om een aantal zaken van tevoren goed door te nemen en te lezen. Zo heeft Bol.com Algemene voorwaarden die gelden voor externe partners. Deze zijn in 17 artikelen ingedeeld en 2 bijlagen. 


Daarnaast is het goed om te weten dat jij de verantwoordelijke bent voor jouw assortiment. Jij zorgt ervoor dat de artikelen die worden aangeboden in jouw winkel, volledig legaal zijn. Voor sommige artikelen heb je aanvullende rechten nodig. Zo mag je bijvoorbeeld niet zomaar producten van Samsung en Apple verkopen, tenzij je kunt aantonen dat je een premium reseller bent. Als je dit niet bent, moet je een toetsingstraject ingaan waarmee je aantoont te beschikken over een authentiek assortiment. 

Daarnaast:

  • Betaalt Bol.com jou iedere maand automatisch uit.

  • Jouw klanten kunnen kosteloos retourneren. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor artikelen die opgehaald moeten worden of op afspraak geleverd worden. 

  • Jij dient zelf de productbeschrijvingen en productafbeeldingen aan te leveren voor de producten die je aanbiedt.

  •  Jouw prijzen zijn marktconform. 
  • Jij voldoet te allen tijde aan de servicenormen van Bol.com

 

Servicenormen van Bol.com


Toegelaten worden op Bol is één ding - er succesvol blijven handelen is een ander verhaal. Bol.com waarborgt kwaliteit en jij moet bijdragen aan deze kwaliteit. Zo vraagt Bol aan haar externe partners te voldoen aan bepaalde servicenormen. We zetten de belangrijkste servicenormen voor jou op een rijtje:

  • 93% van de artikelen moet op tijd geleverd worden
    Hanteer jij een leverbelofte van 1 werkdag? En verkoop jij 100 artikelen per week? Dan moeten minimaal 93 op tijd aankomen.

  • Tot 2% van de artikelen mag geannuleerd worden door jou. 
    Het kan onverhoopt voorkomen dat jij een bestelling moet annuleren om wat voor reden dan ook. Gebeurt dit te vaak? Dan zul je hierop aangesproken worden door Bol en kan dit gevolgen hebben.

  • Hoeveelheid klantvragen. (Dynamische norm)
    Hoe minder klantvragen je hebt, hoe duidelijker het is voor jouw klanten. 

  • Het op tijd beantwoorden van klantvragen.
    Als je een vraag van een klant krijgt, dien je deze zo snel mogelijk te beantwoorden. Per week wordt er bepaald aan welke norm je moet voldoen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld drukte, overmacht, storingen bij postbedrijven, etc. 
  • Jouw winkel moet een beoordelingscijfer hebben van of hoger.

  • Percentage retouren. (Dynamische norm)
    Het percentage artikelen dat retour komt. Deze verschilt per partner en per week. 

Niet voldoen aan de servicenormen?


De servicenormen zijn er niet voor niets. Wanneer jij er niet (geheel) aan voldoet - dan kan Bol contact met jou opnemen. Wanneer dit gebeurt en wat voor (eventuele) consequenties voor jou heeft, lees je hier. De servicenormen: annuleringen, responstijd en op tijd geleverd de meeste invloed op jouw scores en op de tevredenheid voor de klant. Wanneer jij niet voldoet aan één van deze drie normen - dan kun je een e-mail verwachten van Bol.

Bol monitort of jij wel voldoet aan de servicenormen. Als jij voldoet aan de gestelde servicenormen, dan is er niets aan de hand. Maar mocht je toch een keer niet voldoen aan de normen, dan krijg je een zogeheten 'strike'. Je kunt er maximaal 7 krijgen. Na de 7e strike kun jij niet meer verkopen via Bol en wordt jouw verkoopaccount definitief gesloten. Het is hierna niet meer mogelijk om te verkopen via Bol.com. 

  • Bij de 1e tot de 4e keer ontvang je alleen een e-mail waarin Bol jou informeert over het niet halen van de servicenormen. Hier zijn geen consequenties aan verbonden. 


  • Bij de 5e keer wordt jouw verkoopaccount tijdelijk gesloten. Bol verwacht van jou een verbeterplan waarin je aangeeft hoe het mis is gegaan en wat jij gaat doen om ervoor te zorgen dat je de servicenormen wel gaat halen in de toekomst. Wanneer jouw verbeterplan is beoordeeld en goedgekeurd, gaat jouw winkel weer open.

  • Bij de 6e keer krijg jij nog één laatste kans om te voldoen aan de servicenormen. 

  • Na de 7e keer is het einde oefening. Jouw winkel wordt gesloten. 

Let wel: dit geldt allemaal voor een periode van 24 weken. Als jij in 24 weken 5 'strikes' krijgt en er komen geen meer bij, dan begin je met een schone lei nadat deze 24 weken voorbij zijn. Je begint dan gewoon weer op 0. 

De perfecte voorbereiding


Nu is het aanmelden op Bol.com niet zo spannend. Oké, misschien voor sommige mensen wel. Maar als jij die spanning wilt wegnemen, of wanneer jij goed voorbereid wilt zijn: dan raden wij aan om het e-book te lezen die wij beschikbaar stellen. Je kunt hierin lezen wat je moet doen voordat je begint met verkopen op Bol, hoe en waar je product kunt vinden, hoe je aan de slag gaat met het valideren van de vraag naar een product en nog veel meer. 

Ben jij hier ook zo benieuwd naar geworden? Mooi! Dan is dit jouw kans om het te downloaden. Doe het dan ook vooral. 

Download hier