HOME » BLOG » SEO » Wat is SEM?

Wat is SEM (Search Engine Marketing)? 

 


 

Geschreven door Robin de Groot

Op maart maandag 23 maart 2020

Categorie: SEO

 

1. Wat is SEM (zoekmachine marketing)?

2. Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)?

3. Wat is SEA (zoekmachine adverteren)?



SEM staat voor Search Engine Marketing, vanuit het Engels naar het Nederlands vertaald is dat dus: zoekmachine marketing. Hierbij draait het om zo hoog mogelijk te verschijnen in de zoekresultaten van een zoekmachine, bijvoorbeeld in Google. Zo hoog mogelijk in een zoekmachine verschijnen heeft positieve gevolgen voor een website, blog of webpagina. SEM houdt zich hiermee bezig en bestaat uit twee grote componenten. Namelijk: SEO en SEA. Bij SEO draait het om op een kosteloze manier zo hoog mogelijk in de zoekmachine te verschijnen en bij SEA betaal je voor een hoge vertoning in de zoekmachine.

 

Wat is SEM (zoekmachine marketing)? 


SEM staat voor zoekmachinemarketing, het is een overkoepelende term voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine advertentie (SEA). Het vindbaar zijn in zoekmachines staat centraal bij zoekmachinemarketing.

Zo hoog mogelijk verschijnen in zoekmachines – daar draait het allemaal om bij SEM. Of jij nou de eigenaar bent van een website, een webshop, een blog of een one page website – jij wilt natuurlijk het liefst zo mogelijk komen in de zoekresultaten van een zoekmachine. Het is op verschillende manieren mogelijk om zo hoog mogelijk te komen in een zoekmachine.

Zo’n 60% van alle gebruikers van een zoekmachine klikt op één van de eerste drie zoekresultaten. Daarom is het zo belangrijk om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen en het liefst wil je een plek in de top drie claimen.

Een plek in de top drie zal leiden tot meer bezoekers naar jouw website. Het hebben van meer bezoekers naar jouw website heeft natuurlijk positieve gevolgen. Door middel van Search Engine Marketing kun jij pogen om tot die felbegeerde bovenste posities in de zoekresultaten te verschijnen.

 

 

 

Zoekmachinemarketing bestaat uit twee onderdelen. Namelijk SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) en SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachineadvertenties). Waar deze twee onderdelen voor staan zullen wij kort belichten hieronder. 

Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)? 


Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van een webpagina op vele aspecten, om hoog te scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Omdat SEO gratis is - is dit een mooi alternatief voor SEA, waarbij je wél betaalt om hoog in de zoekmachines te verschijnen. 

Doen aan zoekmachineoptimalisatie kan dus op vele manieren. Google neemt meer dan 200 factoren mee in het bepalen van de volgorde in de zoekresultaten. Welke pagina komt er op nummer 1 te staan en wanneer? Wanneer je de basisprincipes van zoekmachineoptimalisatie graag zou willen leren, dan raden wij je aan om dit artikel te lezen. 

Bij SEM, SEO en SEA gaat het om het aantrekken van meer bezoekers. Wanneer er wordt gekozen voor SEO om meer bezoekers aan te trekken, dan moet er rekening gehouden worden met het feit dat het lang kan duren. Het verkrijgen van een hoge plek op Google door middel van SEO, is over het algemeen een stuk tijdrovender dan het gebruiken van SEA. 

Google kijkt bijvoorbeeld naar de kwaliteit van jouw website, de kwaliteit van jouw content en in hoeverre er betrouwbare en goede backlinks naar jouw website leiden. 

Wat is SEA (zoekmachine adverteren)? 

 


In tegenstelling tot SEO is SEA niet gratis. Hierbij heb je de mogelijkheid om advertentieruimte in te kopen. Deze advertenties staan doorgaans hoger in de zoekresultaten, dan de organische zoekresultaten. Je kunt tijdens een veiling een bod uitbrengen op een zoekwoord/zoekterm, wanneer je gewonnen hebt, is jouw advertentie te zien wanneer mensen zoeken op de zoekterm waar jij geboden hebt. 

In sommige gevallen is het een slimme keuze om voor SEA te gaan in plaats van SEO. Het kan zijn dat jij qua organische zoekresultaten een 1e plek hebt weten te bemachtigen, maar wanneer er 5 SEA-advertenties boven jou staan, dan heeft die 1e plek niet heel veel nut. Op de afbeelding hieronder is te zien dat er bijvoorbeeld 4 SEA-advertenties bovenaan in Google staan. 

Een nadeel van SEA is dat het relatief duur kan zijn om bezoekers aan te trekken. En het aantrekken van bezoekers alleen, leidt niet altijd tot het converteren naar sales of aankopen. Populaire zoektermen zijn heel erg gewild, dus er wordt veel op geboden. Houd hier dus rekening mee wanneer je SEA overweegt. 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.