HOME » BLOG » SEO » Wat is een zoekmachine?

Wat is een zoekmachine?

 


 

Geschreven door Robin de Groot

Op maart zondag 22 maart 2020

Categorie: SEO

 

1. Wat is een zoekmachine en hoe werkt een zoekmachine?

2. Welke zoekmachines zijn er naast Google?

3. Zoekmachinemarketing (SEM)

4. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

5. Zoekmachineadvertenties (SEA)

 

Een zoekmachine is een online programma dat ernaar streeft om jou het beste antwoord te geven op basis van de zoekopdracht die jij de zoekmachine geeft. De zoekmachine is als het ware een online encyclopedie die voor jou naar relevante informatie speurt op het internet. Zoekmachines zoeken naar relevante en waardevolle informatie door middel van robots/spiders in te zetten. Deze robots scannen de beschikbare content op een website, alle PDF-bestanden, video's, afbeeldingen en tekst om te bepalen wat relevant is voor de zoekopdracht van de bezoeker. 

 

Wat is een zoekmachine en hoe werkt een zoekmachine?


Een zoekmachine is dus een computerprogramma waarmee je informatie kunt zoeken en vinden. De zoekmachine zoekt informatie voor jou op het internet. Dit doet een zoekmachine pas wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Zoekmachines gaan aan de slag met een zoekopdracht en bepalen aan de hand van trefwoorden die gebruikt zijn in de zoekopdracht wat voor antwoord het beste aansluit op de zoekopdracht. 

Ten voorbeeld: je geeft in de zoekmachine aan wat je graag wilt weten. Bijvoorbeeld: 'Wat voor dag is het vandaag?'  De zoekmachine gaat op basis van jouw zoekopdracht op zoek naar het meest relevante antwoord. Het bepalen van een relevant antwoord wordt gedaan met behulp van een algoritme dat door de zoekmachine is opgesteld. Zoekmachines proberen irrelevante informatie zo goed mogelijk te filteren en weg te laten.

 

 

In dit geval is het meest relevante antwoord: zondag 22 maart. Dit is namelijk de dag waarop dit artikel is geschreven. Dus het antwoord klopt en is relevant voor mijn zoekopdracht. Om te kunnen bepalen wat relevant is voor jouw zoekopdracht, zal een zoekmachine allerlei webpagina's indexeren. Dit doet de zoekmachine automatisch. Dit proces heet crawlen. 

Zoekmachines crawlen een groot deel van het internet op zoek naar informatie en ze slaan alle informatie op in een database. Dit geautomatiseerde proces wordt gedaan met behulp van spiders/robots. Deze programma's die scrapen informatie op webpagina's en kijken wat relevant is. Het bepalen van relevantie doen ze bijvoorbeeld door te kijken naar bepaalde woorden en verwijzingen (links). 

Er zijn echter maar een paar zoekmachines die zichzelf een spider-based-zoekmachine mogen noemen. Dit betekent dat er maar een paar zoekmachines zijn, die zelf een geautomatiseerd systeem hebben die informatie zoekt en filtert. De zoekmachines die tot op heden zelf een search-crawler hebben zijn:


Het opzetten van een spider-based-zoekmachine of een eigen search-crawler kan een flinke investering zijn, daarom kiezen sommige zoekmachines ervoor om de zoekresultaten van andere zoekmachines te gebruiken. Dit zijn metazoekmachines. 

Welke zoekmachines zijn er naast Google?


De meeste mensen kennen Google natuurlijk. De meeste mensen in Nederland gebruiken Google dan ook als zoekmachine, namelijk 95%. Wereldwijd wordt Google ook verreweg het meest gebruikt. Toch zijn er meer dan 100 zoekmachines op de wereld. Wij zetten de meest populaire zoekmachines voor jou op een rijtje:

Zo zijn er nog vele andere zoekmachines. Het moge duidelijk zijn dat Google de enige echte winnaar is die uit de bus komt rollen. Wanneer marketeers zich bezighouden met SEO (zoekmachineoptimalisatie), dan focust men zich met name op het beter vindbaar zijn in Google. Dit is natuurlijk niet gek, aangezien Google zowel in Nederland als wereldwijd de grootste marktaandeel heeft. 

Zoekmachine marketing (SEM)


Gevonden kunnen worden in een zoekmachine is tegenwoordig hartstikke belangrijk. Wanneer men zich bezig houdt met zoekmachine marketing, dan houdt het zich bezig met beter vindbaar worden in een zoekmachine. In het Engels wordt dit SEM genoemd (Search Engine Marketing).

Informatie zoeken gebeurt tegenwoordig bijna alleen nog maar online. Wanneer jouw bedrijf, dienst of product online nergens te vinden is - dan loop je potentiële klanten mis. Daarom is het zo belangrijk om aandacht te schenken aan zoekmachine marketing. Het aantrekken van (meer) bezoekers naar jouw website kan zeker mooie kansen bieden.

Zoekmachine marketing bestaat uit twee grote componenten. SEO (zoekmachineoptimalisatie) en SEA (zoekmachineadvertenties). 

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)


In ons artikel over zoekmachineoptimalisatie leggen wij gedetailleerd uit wat SEO (Search Engine Optimisation) inhoudt. Bij zoekmachineoptimalisatie optimaliseer jij jouw website, zodat het beter gevonden kan worden in de zoekresultaten van een zoekmachine. Het doel is om zo hoog mogelijk in de zoekmachineresultaten te verschijnen, zonder hiervoor te betalen.

Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt naar aanleiding van een zoekopdracht dan is er sprake van organisch verkeer. Jij hebt immers de zoekmachine niet betaald om zo hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Dit is het uiteindelijke doel van SEO. Jij wilt zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen, zonder hiervoor te betalen. 

Het inzetten van SEO is dus relatief gezien goedkoop. Echter is het uitvoeren van zoekmachineoptimalisatie voor jouw website vrij tijdrovend en het kost veel inspanning om te voldoen aan de criteria die Google opstelt, voordat jij op een organische wijze hoog in de zoekresultaten verschijnt. Daarnaast kan het lang duren voordat Google jou überhaupt de kans geeft om zo hoog te staan in de zoekresultaten. 

Zoekmachineadvertenties (SEA)


Het is zeker wel mogelijk om te betalen voor een hoge plek in Google. Je kunt advertenties plaatsen in een zoekmachine. In dat geval is er sprake van SEA (Search Engine Advertising). Je betaalt pas wanneer bezoekers klikken op jouw advertentie. Je kunt advertentieruimte aanschaffen door mee te doen aan een veiling waarop jij biedt op een aantal zoektermen (trefwoorden, keywords ofwel: zoekwoorden). 

Het voordeel van zoekmachineadvertenties is dat je gericht kunt adverteren op zoektermen die een bezoeker gebruikt. Stel dat je een beginnende timmerman bent in Groningen en je bent dringend op zoek naar klanten. Het gebruikmaken van SEA is dat een manier op aan nieuwe klanten te komen. 

Wanneer bezoekers op Google zoeken op: 'timmerman Groningen', dan kun je gericht bieden op deze zoektermen en daarmee jouw plekje bovenin Google bemachtigen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.