HOME » BLOG » SEO » Online vindbaarheid

Het belang van online vindbaarheid in 2020

 


 

Geschreven door Robin de Groot

Op woensdag 18 maart 2020

Categorie: SEO

 

1. Wat is zoekmachineoptimalisatie? 
  
1.1 Waarom online vindbaar zijn?

2. Welke aspecten worden meegenomen in de vindbaarheid?
  2.1 Relevantie
  2.2 Actualiteit
  2.3 Kwaliteit 
  2.4 Autoriteit
  2.5 Populariteit 
  2.6 Structuur 
  
3. Online vindbaarheid verbeteren
  
3.1 Begin aan een zoekwoordenonderzoek
  3.2 Weet waar je zoekwoorden moeten staan
  3.3 Focus je op de bezoeker - niet alleen op de zoekmachine
  3.4 Optimaliseer de mobiele versie van jouw website
  3.5 Doe aan lokale SEO 

 

Het hebben van goede content is niets waard - wanneer het niet gevonden en gelezen wordt. Daarom is de vindbaarheid van jouw website, blog of pagina cruciaal. Wanneer mensen jouw website niet kunnen vinden, dan zullen ze ook niet jouw website bezoeken. Door middel van zoekmachineoptimalisatie in te zetten - creëer je een betere vindbaarheid van jouw website. Een groot deel van de Nederlanders (98%) heeft toegang tot het internet. Daarvan maakt 84% gebruik van het internet op informatie op te zoeken over goederen en diensten. 

Als je kijkt naar alleen al deze twee statistieken, dan is het een simpele optelsom om te begrijpen waarom online vindbaarheid zo ontzettend belangrijk is. Op deze pagina leggen wij uit wat zoekmachineoptimalisatie is, welke aspecten worden meegenomen in de vindbaarheid van jouw website, webpagina of blog en wat je kunt doen om jouw online vindbaarheid te verbeteren. 

 

Wat is zoekmachineoptimalisatie?


In ons artikel over SEO(Search Engine Optimization) voor beginners leggen wij gedetailleerd uit wat zoekmachineoptimalisatie precies is en welke aspecten eronder vallen. In grote lijnen komt het erop neer dat bij zoekmachineoptimalisatie ervoor zorgt dat de kwaliteit van de website wordt verbeterd. Het doel hiervan is om hoger in de zoekmachines te verschijnen. Zoekmachines als: Google, Bing en Yahoo bijvoorbeeld. 

Hoger verschijnen in de zoekmachines heeft doorgaans positieve gevolgen voor een website. Meer bezoekers naar een webshop leidt vaak tot een hogere omzet. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van zoekmachineoptimalisatie, dan is er sprake van een organisch bereik. De bezoekers komen op de website terecht - zonder dat jij hiervoor gezorgd hebt met betaalde advertenties. 

Wanneer een bezoeker een vraag stelt in de zoekbalk, dan zal de zoekmachine proberen een zo passend mogelijk antwoord daarop te geven. De zoekmachine kijkt naar een aantal aspecten om te bepalen welk antwoord het beste past bij de vraag die de bezoeker stelt. 

Waarom online vindbaar zijn?


Bijna heel Nederland heeft toegang tot het internet. Dit leek bijna onmogelijk toen er in 1991 voor het eerst een World Wide Web pagina werd gecreëerd. Bijna 30 jaar later is het ondenkbaar voor vele Nederlanders om zonder het internet te leven. 

Wij zijn ook koploper in Europa wat internettoegang betreft. In 2018 publiceerde het CBS statistieken van een onderzoek dat werd uitgevoerd in Europa over de beschikbaarheid van het internet binnen een huishouden. Er is te zien dat wij Nederlanders, al vanaf 2013 koploper zijn wat deze statistiek betreft. 

Als het merendeel van de Nederlanders toegang tot het internet en als 84% van hen online naar informatie zoekt, dan is het vanzelfsprekend waarom het belangrijk is om goed vindbaar te zijn online. 

Bij andere landen binnen Europa is ook te zien dat zij steeds vaker toegang hebben tot het internet. In 2013 hadden iets meer dan de helft van alle Bulgaren (53%) toegang tot het internet, nu is dat 72% van de bevolking. Online vindbaarheid wordt ook in landen als Bulgarije steeds belangrijker. 

Welke aspecten worden meegenomen in de vindbaarheid?


Een zoekmachine beoordeelt een website of een webpagina op een aantal aspecten om te bepalen in hoeverre het aansluit bij de vraag van de bezoeker. De volgende aspecten spelen hierbij een rol:

  • Relevantie 

  • Actualiteit 

  • Kwaliteit

  • Autoriteit 

  • Populariteit

  • Structuur

Onder andere al deze aspecten leiden tot een optelsom om te bepalen hoe hoog jouw website in Google komt te staan wanneer een bezoeker een zoekterm intypt.

 

Relevantie 


Als je op zoek bent naar de meest dichtstbijzijnde pizzeria bij jou in de buurt, dan wil je niet een zoekresultaat zien over de dichtstbijzijnde bakkerij. De zoekmachine zorgt ervoor dat het antwoord dat de bezoeker krijgt - relevant is voor de vraag die de bezoeker stelt.

De relevantie van een webpagina wordt individueel beoordeeld door een zoekmachine. Om te bepalen of een pagina van jouw website relevant is kijkt de zoekmachine naar een aantal factoren. Zo wordt er gekeken naar het zoekwoord dat de bezoeker gebruikt in de zoekopdracht en de zoekterm dat gebruikt wordt door de webpagina. 

Actualiteit


Google en vele andere zoekmachines vinden het belangrijk dat hun bezoekers, actuele informatie te zien krijgen. Verouderde informatie kan namelijk achter lopen op de hedendaagse ontwikkelingen. Wanneer een website bijvoorbeeld drie jaar niet meer actief is, dan zal Google dit meenemen in het bepalen van de relevantie op de zoekterm die de bezoeker gebruikt. 

Een aanrader is om ervoor te zorgen dat jouw webpagina's constant wordt geüpdatet en dat je regelmatig met nieuwe en actuele content komt. Daarnaast is inspelen op de actualiteit ook een goede SEO-strategie. Er is namelijk aandacht voor en het biedt jou de kans om op een organische manier bezoekers te trekken. Momenteel is bijvoorbeeld het Coronavirus heel erg actueel en is daar natuurlijk veel aandacht voor. 

Kwaliteit


Een relevant antwoord hebben of inspelen op de actualiteit is niet voldoende. De kwaliteit van de content die jij produceert draagt bij aan de vindbaarheid van jouw website of webpagina. Schrijf jij content voor mensen of voor de zoekmachine? Google wilt natuurlijk dat jij content schrijft vóór mensen. Echter: door ook rekening te houden met wat een zoekmachine graag ziet, wordt de content die jij produceert ook beter. 

Door te begrijpen wat Google onder goede content verstaat, ga jij ook betere teksten schrijven voor jouw bezoekers. En vaak zijn jouw bezoekers toch mensen. Twee vliegen in één klap. Google is ook vrij transparant op het gebied van SEO en wat ze graag willen zien. 

"Het maken van content van hoge kwaliteit vergt een aanzienlijke hoeveelheid van ten minste een van de volgende: tijd, moeite, expertise en talent/vaardigheid. Content moet feitelijk accuraat, duidelijk geschreven en volledig zijn. Als je bijvoorbeeld je pagina als recept beschrijft, lever je een volledig recept dat gemakkelijk te volgen is en niet alleen een set ingrediënten of een algemene beschrijving van het gerecht."

Je leest het dus goed. Google verwacht wel de nodige inspanning voordat jouw content als kwalitatief bestempeld wordt. Maar wanneer je goedkeuring van Google krijgt, word je ook daadwerkelijk beloond. 

Autoriteit


Autoriteit is een begrip dat veelal wordt gebruikt binnen de wereld van zoekmachineoptimalisatie. Wanneer wij het hebben over SEO autoriteit, dan hebben wij het over de krediet die jij hebt opgebouwd. De SEO autoriteit van jouw domein, website of webpagina geeft aan hoe betrouwbaar en belangrijk jouw domein, website of webpagina is in de ogen van een zoekmachine. Over het algemeen heeft een hogere autoriteit positieve gevolgen voor jouw online vindbaarheid. 

Ten voorbeeld: wanneer een website met een hoge SEO autoriteit een vergelijkbaar artikel schrijft, als een website dat nog helemaal nieuw is, dan zal de website met een hoge SEO autoriteit hoger scoren in de zoekresultaten. Op het gebied van SEO autoriteit zijn er een aantal onderdelen die van belang zijn:

  • De autoriteit van een domeinnaam (DA)

  • De autoriteit van de specifieke webpagina (PA)

  • De autoriteit van zowel de interne als externe links 

Populariteit 


Hoe populairder een website is - hoe betrouwbaarder deze website is in de ogen van Google. De populariteit van een website heeft dus zeker invloed op het wel of niet verschijnen in de zoekresultaten en hoe hoog jouw website dan verschijnt in de zoekresultaten. De populariteit van jouw website wordt op een aantal manieren gemeten:

  • Het aantal bezoekers dat jouw website of webpagina trekt 

  • De kwaliteit van backlinks en de hoeveelheid van diezelfde backlinks 

  • In hoeverre jouw website relevant is op Social Media 
    Wordt er gesproken over jouw website? Worden jouw posts gedeeld?

 

Structuur


SEO-structuur is ontzettend belangrijk voor zowel de bezoeker als voor Google. Een goede SEO-structuur zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren op jouw website. Hetzelfde geldt voor Google, door een goede navigatie in te stellen op jouw website, snapt Google beter welke content het meest belangrijk is voor jou. In principe wordt elke webpagina die jij hebt - los beoordeeld door Google. Het is echter wel zo dat Google ook graag wilt weten welke rol een pagina speelt binnen de rest van een website. 

Hieronder is een voorbeeld te zien van een website structuur die Google graag ziet. 


Online vindbaarheid verbeteren


Nu je een globaal idee hebt over de definitie van vindbaarheid, wat voor voordelen het heeft en waarom het belangrijk is - wil je natuurlijk weten hoe je beter vindbaar kunt zijn. Vindbaar zijn op het internet is hartstikke belangrijk wanneer je online succes wilt behalen. De belangrijkste tips en tricks lees je hieronder. 

Begin aan een zoekwoordenonderzoek


Het vinden van de juiste zoekwoorden, of de juiste zoekterm is een essentieel onderdeel binnen zoekmachineoptimalisatie. Stel: je hebt een nieuwe voetcrème ontwikkeld en nu is het tijd dat je het op de markt brengt. Het is dan logisch om te het zoekwoord 'voetcrème' te gebruiken. Dit is alleen niet een heel goed idee, want Google heeft al 144.000 zoekresultaten die gerelateerd zijn aan dit zoekwoord. 

 

In zo'n geval is het een stuk verstandiger om je te focussen op zoekwoorden die specifieker zijn. Het helpt om te denken: 'wat zou een bezoeker vragen aan de zoekmachine?' De vragen die in je opkomen, typ je in de zoekbalk en je bekijkt wat voor resultaten het tot op heden laat zien. Zo kan een potentiële bezoeker bijvoorbeeld last hebben van voeten die droog en gebarsten zijn. 

Als wij hierop zoeken, zien wij al een stuk minder zoekresultaten. Het is doorgaans verstandiger om je te focussen op zoekwoorden met minder zoekresultaten, zodat het makkelijker wordt om een organisch bereik aan te trekken. 

 

 

Daarnaast is het ook een optie om een gratis tool te gebruiken om keywordresearch te doen. Je voert het zoekwoord in waarvoor je inspiratie wilt opdoen en kiest een taal dat erbij aansluit. In dit geval hebben wij gezocht op het zoekwoord: voetcrème. De tool geeft je een aantal suggesties die je kunt gebruiken ter inspiratie voor een zoekwoord waar jij op gaat focussen. 

 

Weet waar je zoekwoorden moeten staan


In essentie moet elke webpagina zich focussen op één specifiek onderwerp. Deze webpagina gaat natuurlijk over de online vindbaarheid. Je kunt Google en de bezoeker helpen door aan te geven waar de pagina over gaat. Dit kun je op een aantal manieren doen, die tevens een jouw online vindbaarheid een boost geven. Wij raden aan om jouw zoekwoord te plaatsen in de:

  •  Title Tag

  • Metabeschrijving 
  • Content zelf 

  • URL
  • In de titels van de gebruikte afbeeldingen

Focus je op de bezoeker - niet alleen op de zoekmachine


Google wordt steeds slimmer. De zoekmachine wilt alleen de beste en meest relevante zoekresultaten laten zien die aansluiten op de vraag van de bezoeker. Daarnaast vindt Google het fijn wanneer bezoekers van de webpagina een fijne gebruikerservaring hebben. Als eigenaar van de website - ben jij dus verantwoordelijk voor het creëren van een fijne gebruikerservaring. 

Zorg ervoor dat jouw teksten makkelijk leesbaar zijn. Verdiepen in copywriting kan hier heel erg aan bijdragen. Google kijkt namelijk hoe lang de bezoekers op jouw webpagina blijven. Als jouw teksten bijvoorbeeld niet te lezen zijn, dan zijn jouw bezoekers zo weg. Wanneer Google dit ziet, dan heeft het negatieve gevolgen voor jouw vindbaarheid in Google. 


Je helpt bezoekers ook door een duidelijke navigatiestructuur te hebben op de website. Hierdoor kan een bezoeker makkelijk en snel weten wat voor informatie er te vinden valt op jouw website en waar hij moet kijken. 

Optimaliseer de mobiele versie van jouw website 


Al meer dan de helft van het wereldwijde internetgebruik wordt via de mobiele telefoon uitgevoerd. Nederland loopt gemiddeld achter in vergelijking met de rest van de wereld, wij zitten namelijk op 42.46% momenteel. De verwachting is dat het alleen maar toeneemt de komende jaren. Het zou dus een enorme vergissing zijn om jouw website niet te optimaliseren voor mobiel gebruik. 

Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van de gebruikersvriendelijkheid op mobiele apparaten en het optimaliseren van de mobiele snelheid. Voor het analyseren van de mobiele snelheid van jouw website, raden wij Pagespeed Insights aan van Google. Hier voer je de link van jouw webpagina die je wilt analyseren, en Google geeft een oordeel en feedback hoe jij jouw website kunt optimaliseren. 

Doe aan lokale SEO


Tot slot willen wij jou graag de tip meegeven om ook aandacht te besteden aan lokale vindbaarheid. Wij zijn in de veronderstelling dat jij altijd een website nodig hebt als ondernemer zijnde of wanneer je een bedrijf hebt. Zelfs wanneer jij eigenlijk alleen maar mensen face-to-face benadert. Het hebben van een website kan namelijk altijd nieuwe klanten aantrekken of andere mogelijkheden bieden. 

Daarnaast zoekt bijna iedereen in Nederland (84%) dus online naar informatie over goederen en diensten. Als jij dus online nergens te vinden bent, loop jij kansen mis. En als een ondernemer ergens een hekel aan zou moeten hebben - dan is dat het mislopen van kansen. 

Dus zorg ervoor dat jij geregistreerd staat op Google Mijn Bedrijf en ga direct aan de slag met onze andere tips!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.