HOME » BLOG » SEO » Keyword stuffing

Wat betekent keyword stuffing?

 


 

Geschreven door Robin de Groot

Op maart zondag maart 2020

Categorie: SEO

 

1. Betekenis van keyword stuffing

2. Waarom overmatig gebruik van zoekwoorden wordt afgeraden

3. Hoe gebruik ik zoekwoorden op de juiste manier?

 

Keyword stuffing is het overmatig gebruiken van zoekwoorden in een tekst waardoor het haast onleesbaar wordt. Het proppen van zoekwoorden in een tekst valt onder de categorie: Black Hat SEO en dit wordt door Google afgestraft. Google traceert steeds makkelijker wanneer keyword stuffing wordt toegepast, zelfs wanneer zoekwoorden gecamoufleerd worden. Zoekwoorden inzetten op een natuurlijke en legitieme manier wordt steeds meer de norm. Hierdoor vindt er een steeds betere match plaats tussen de zoekopdracht en de zoekresultaten. 

 

Betekenis van keyword stuffing


Bij keyword stuffing wordt er overmatig gebruik gemaakt van zoekwoorden. Deze zoekwoorden komen zo vaak in de tekst voor, dat het totaal niet natuurlijk en fijn leest. Het proppen van zoekwoorden in een tekst valt onder de noemer: Black Hat SEO.  Dit is het negatief beïnvloeden van het zoekalgoritme van Google om jouw website hoger te doen verschijnen in de zoekresultaten. 

Dit was een techniek dat met name vroeger vaak werd gebruikt om zo te zoekresultaten te beïnvloeden. Google hechtte met name in het verleden veel waarde aan het matchen van de keywords in de zoekopdracht met de keywords in een zoekresultaat. 

Vandaag de dag heeft het overmatig gebruikmaken van zoekwoorden eerder een negatief effect op de vertoning in de zoekresultaten. Hoe Google dit doet en wat voor gevolgen het heeft voor jouw website - lees je hier. 

 

Waarom overmatig gebruik van zoekwoorden wordt afgeraden


Zoekmachines zijn erop gericht om een zoekresultaat voor te schotelen dat het beste past bij een zoekopdracht. De zoekmachines zijn in de loop der jaren steeds beter geworden om te bepalen wat nou een goed en relevant antwoord is op de vraag die gesteld wordt. 

Pagina's moeten voor mensen geschreven worden en niet voor zoekmachines. De tekst moet fijn zijn om te lezen, het moet makkelijk zijn om op de website te navigeren en het mag er ook nog eens best mooi uitzien.

Marketeers wilden nog weleens zoekwoorden overmatig in de tekst gebruiken zodat de zoekmachine duidelijk zou weten, waar de webpagina voor gevonden wilt worden. Wanneer Google doorheeft dat er gebruik wordt gemaakt van deze techniek - dan zal dit negatieve gevolgen hebben voor de webpagina en voor de website. 

Sommige websites hebben geprobeerd om zoekwoorden overmatig te gebruiken, zonder dat deze zichtbaar waren. De woorden werden als het ware gecamoufleerd. Door de kleur van de zoekwoorden te veranderen in dezelfde kleur als de achtergrond van de webpagina. 

Zoals eerder vermeld komt keyword stuffing gelukkig niet meer zo vaak voor. Google heeft er veel aan gedaan om het gebruik van deze techniek op te sporen en te straffen. Sindsdien is het gebruik ervan alleen maar afgenomen. In dit filmpje van Google zelf, legt Matt Cutts (SEO-medewerker van Google) uit wat er wordt gedaan tegen dit fenomeen. 

Hoe gebruik ik zoekwoorden op de juiste manier?

 


De legitieme manier om organisch te groeien - is om de richtlijnen van Google met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie te volgen. Het begint allemaal om in jouw achterhoofd te houden dat je content creëert voor bezoekers. Google heeft zelf een lijstje opgesteld met wat zij verstaan onder keyword stuffing. Dus nu weet je wat je niet moet doen. 

Wanneer je dus aan de slag gaat met een webpagina, kan het een fijne richtlijn zijn om je te focussen op één onderwerp. Stel dat je graag uitleg wilt geven over hoe je een blaasontsteking voorkomt. Dan doe je er verstandig aan om op deze webpagina het voornamelijk te hebben over het voorkomen van een blaasontsteking. 

Stel dat je een pagina hebt dat zich focust op twee onderwerpen, dan wordt het lastiger voor de zoekmachine om te bepalen waar je het liefst op gevonden wilt worden. We zeggen zeker niet dat het onmogelijk is, maar als een beginnende blogger werkt het beter om je te focussen op één onderwerp per pagina. 

Daarnaast raden wij aan om minimaal 300 woorden te gebruiken per pagina. Dit maakt het voor de zoekmachine makkelijker om te bepalen dat jouw pagina relevant en waardevol kan zijn voor een bezoeker. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.